POM DE PETITS HITS · VÍCTOR BOCANEGRA & JAZZGRANOLLERS ENSEMBLE
Victor Bocanegra – veu, piano
Joan Sanmartí – guitarra elèctrica i direcció
Pau Domènech – flauta, clarinet baix
Xavier Figuerola – saxo soprano, clarinet
Bruno Calvo – trompeta, flughel
Iván González – trompeta, flughel, trompa
Carlota Amargós – violí
Sergi Claret – violí
Quim Badia – viola
Jordi Claret – violoncel
Ferran Carceller – marimba, vibràfon, percussió
Ramon Torramilans – percussió
Esther Pinyol – arpa
Blai Navarro – acordió
Oriol Roca – contrabaix, baix elèctric
Guillem Arnedo – bateria
Laura Blanco – veu
Paca Rodrigo – veu
Un pom és un florilegi, una crestomatia, una antologia, digueu-li com més us plagui . Són floretes collides de diversos marges per mirar de fer un àlbum de cançons que sigui com un petit catàleg de feina feta durant anys fins aquell moment. Això de “petits hits” és una cinta que penja del Pom (per fer més o menys gràcia). Tot va venir de manera estocàstica. El meu vell amic Joan Sanmartí, músic, guitarrista i professor de composició, fa temps que des del JazzGranollers (Club del Ritme) lidera un projecte fantàstic. Escullen un compositor i ell fa els arranjaments d’una selecció de la seva obra, amb una formació d’Ensemble, que es presenta al Festival anual. I em va trucar per proposar-m’ho. El somni de qualsevol cantautor: veure què donen de si els seus temes en versió orquestral. Costa de fer la tria, però cal fer-ho, i, mal que bé, s’acaba fent, esclar. Ens vam posar d’acord amb quinze cançons, de les quals aquí en presentem deu. És la gravació en directe feta al Casino de Granollers el dia 20 de febrer del 2015 a la Sala Joan Bretcha (25è Jazzfestival de Granollers). Vam assajar primer a Sant Antoni de Vilamajor amb les cantants, a l’ESMUC amb la base rítmica, al Poble Nou amb cordes i pitos, i a Granollers al complet. El resultat de la feina del Mestre Sanmartí em sembla espectacular; la dimensió lírica que adquireixen alguns temes gràcies a les textures harmòniques, els motius melòdics desenvolupats a partir de l’original, o bé innovant-los amb poderosa inventiva, l’elegància de les formes d’obertura o d’algunes codes… alguna cançó em sembla que assoleix un grau màxim de realització que jo no havia ni imaginat. És el que té posar-se en bones mans.
Camí Blanc, Fet un nyap, 5221 són del Bloc de lírica dura. Homenatge a Pepe Sales (Aghartamusic, 2005), o sigui, lletres de Pepe Sales musicades per mi. També vaig musicar François Villon per a un espectacle; n’hi ha dues, del disc Villon. Les Balades (Nomada 57, 2011), Balada de les llengües envejoses i Sort a qui re no li fa (traduïdes al català per mi; en el disc les cantava en francès medieval, com ho vaig fer en el directe al Teatre del Raval), i la resta són de collita pròpia: L’ésser neurodigital i Bèstia acadèmica, de Cançons de l’Akídelara (Saurí records, 2013), i Barcelonina, I brams i crits i llamps, i Filla de llop i amazona, de Fonografies (aghartamusic, 2008).
Segurament podien haver estat unes altres, però…són les que són. Agraeixo de nou a Joan Sanmartí, que em brindà aquest bell projecte, i a tots els músics excel·lents de l’Ensemble, l’enginyer de so Ferran Conangla, impecable com sempre, i l’equip d’audiovisual de la URL, que van produir tres vídeoclips bellíssims de l’esdeveniment. I moltes mercès a la iniciativa de producció de JazzGranollers, institució degana d’aquest país que tant ha fet i fa per la música, i que si no existís s’hauria d’inventar.
– Víctor (Obiols Llandrich) Bocanegra
http://www.victorbocanegra.com/
CRÒNICA D’UN ANY · LLUÍS VIDAL & JAZZGRANOLLERS ENSEMBLE (2020)
JazzGranollers Ensemble:
Carme Canela, violí
Apel·les Carod, violí
Òscar Latorre, trompeta
Pablo Mainetti, bandoeó
Vic Moliner, contrabaix
Santi de la Rubia, saxos tenor i soprano
Joan Sanmartí, guitarra elèctrica
Pablo Selnick, flauta travessera
David Xirgu, bateria
Lluís Vidal, piano i direcció
Composicions de Lluís Vidal.
Un dia va arribar a les meves mans un llibre de composicions d’Hermeto Pascoal, Calendário do som, un recopilatori de les 365 peces que el compositor brasiler va compondre, una per cada dia de l’any del seu 60è aniversari, a manera d’homenatge a totes les persones del món que complien anys. Aquesta obra insòlita va ser el detonant per a idear Crònica d’un any. Jo ni volia ni podia ser tan prolífic com el mestre Hermeto, però em vaig proposar escriure una peça cada mes durant tot un any, concretament el 2013.
Pel què fa a la instrumentació, el meu plantejament va ser compondre dues peces per a piano, set duos per a piano i diferents instruments, un trio per a piano, contrabaix i bateria i dues peces per a un ensemble, integrat per tots els instruments. Els instruments triats van ser: flauta, bandoneón, violí, saxo tenor, trompeta, guitarra elèctrica, veu, contrabaix i bateria. Els intèrprets, cada un d’ells curosament escollit prèviament, han estat presents i determinants a l’hora d’escriure la música d’aquesta obra en la que queda reflectida bona part del meu univers musical.
Vull donar molt especialment les gràcies als músics que amb el seu talent i generositat han fet possible aquesta producció. Alguns d’ells han estat companys en un munt de projectes; d’altres, he tingut la sort de tenir-los com a alumnes a l’ESMUC. Amb tots i cada un d’ells ha estat un gran plaer compartir aquesta música. També vull agrair moltíssim la complicitat i saviesa del tècnic de so, Jordi Vidal, amb qui he compartit molts enregistraments des dels meus inicis com a músic. Sense ell aquest disc no hauria estat possible.
Finalment vull donar les gràcies a l’amic Joan Sanmartí i a JazzGranollers que han recolzat aquest projecte fent-ne possible l’estrena en el 28è Festival de Jazz de Granollers i l’edició del disc
— Lluís Vidal
L’INDRET · MARTÍ VENTURA TRIO (2019)
Martí Ventura, piano i melòdica
Miquel Àngel Cordero, contrabaix
Lluís Ribalta, bateria
La gravació d’un disc és una excusa per mirarse, per qüestionar-se, per mostrar-se… Si el disc anterior (Transicions, 2012) compartia amb nosaltres un moment de canvis i incertesa vital, L’indret traspua la calma i la felicitat d’una època de tranquil·litat intensa; d’un temps, no exempt d’entrebancs, viscut i gaudit amb presència plena i amb força.
El disc transmet tranquil·litat i pes, sona sincer i juganer com és habitual en aquest trio d’amics i immensos músics que conceben l’enregistrament com una oportunitat per gaudir, per experimentar, per arriscar, per riure plegats i viure.
Els indrets són paisatges, però també persones i moments, o combinacions de tot això que es transformen en vivències i records. Aquesta proposta del Martí Ventura Trio podria acabar essent la banda sonora d’algun dels nostres indrets, o senzillament donar-nos el plaer de passar una bona estona escoltant música sincera i feta amb el cor.
— Joan Fargas
http://martiventura.com/discografia/
SENSE TÍTOL · FRANCESC VIDAL QUINTET (2019)
Francesc Vidal, saxo tenor
Pol Padrós, trompeta
Martí Ventura, piano
Aleix Forts, contrabaix
Pau Picornell, bateria
Un conjunt d’experiències viscudes durant la seva estada a Nova York, és el que ens resenta el músic granollerí Francesc Vidal en el seu nou disc acompanyat de quatre músics vallesans que donen sonoritat i vida a unes peces originals que reflecteixen com l’autor es va anant impregnat d’aquella ciutat. Un repertori que conté estils musicals molt diferents: swing, funk o free jazz entre d’altres, que ens farà relaxar-nos amb la seva profunditat i calidesa però també explosionar pel seu contingut èpic i emotiu.
CONSAGRACIÓ · NÉSTOR GIMÉNEZ (2018)
Carlota Amargós, violí
Ana Fernández, violí
Úrsula Amargós, viola
Marçal Ayats, violoncel
Pablo Selnik, flauta
Carla Suárez, oboè
Pau Domènech, clarinet
Laura Serra, fagot
Jaume Peña, trompeta
Òscar Latorre, trompeta
Jordi Guasp, trompa:
Albert Costa, trombó
Juan Rodríguez, tuba
Gabriel Amargant, saxo soprano:
Marcel·lí Bayer, saxo alt
Santi de la Rubia, saxo tenor
Gorka Garay, saxo tenor
Pere Miró, saxo baríton
Adrià Plana, guitarra
Néstor Giménez, piano
Vic Moliner, contrabaix
Joan Terol, bateria
“Néstor Giménez Orchestra presenta Consagració: el tribut a una de les més grans obres de la història de la música.
Consagració és un encàrrec de l’Auditori de Barcelona que es tradueix en una aventura nova, moderna i transgressora, on 22 músics interpreten 14 peces del compositor català inspirades en La consagració de la primavera d’Igor Stravinsky.
La música moderna i la música clàssica es donen la mà en un enorme projecte d’orquestra de jazz imprevisible i sorprenent.”
SCHINTZEL TIME · ALFONS BERTRAN (2018)
Alfons Bertran, bateria i composicions
David Fettmann, alto saxophone
Nicolas Masson, tenor saxophone
Roger Mas, piano i fender rhodes
Aleix Forts, contrabaix
Ja sigui per les seves aparicions ocasionals amb el vibràfon, la percussió, o a través de les composicions que fins ara havia aportat en els diferents projectes que colidera (Lite Bites, Bridges Trio, Andreu Vilar Alfons Bertran Vibes-drums Project), Alfons Bertran prefereix definir-se com a músic (no només com a baterista). Liderar els seu propi quintet, és potser la millor manera de refermar-se en aquesta definició, ja que és en aquest context on pot expressar millor les seves idees i influències a través de cohesionar-les amb la força d’aquests grans músics i amics amb qui en diferents etapes ha pogut compartir els escenaris i l´han animat a tirar endavant aquest projecte.
Schnitzel Time és també la presentació del seu nou treball discogràfic. Música original, jazz contemporàni europeu, que recull les influències dels seus bateries, estils i compositors de referència tan variats com Paul Motian, Brian Blade, Mompou, David Binney, Wayne Shorter, el jazz, la música clàssica i contemporànea, Americana, d’arrels orientals, ECM,…
Produït per Alfons Bertran per a JazzGranollers.
Gravat, mesclat i masteritzat a Vertigo Studio. Llinars del Vallès Setembre 2017 per Ferran Donatelli.
Foto Portada: Jaume Codina
RETINA · LITLE BITES (2018)
Guillem Callejon, guitarra
Aleix Forts, contrabaix
Alfons Bertran, bateria
Lite Bites és una formació amb més de 10 anys d’història, de tres músics que exploren un repertori ben peculiar. Entre les seves interpretacions en clau de jazz hipodem trobar repertori tan variat com melodies dels Beatles, peces de música contemporània com per exemple referències a Messiaen, o bé música de la tradició nord-americana com poden ser composicions de Hank Williams o Gershwin, una barreja interessant i a la vegada accessible a tot tipus de públic que també compta amb gran part de composició original.Aquest seu darrer treball; Retina és un recull exclusiu de composicions orignals d’Aleix Forts, Alfons Bertran i Guillem Callejón. Es tracta d’una fita de maduresa dins el seu treball continuat durant els últims anys.
LOVE THEM MADLY · KANAN, FOSTER & ARNEDO TRIO (2018)
Michael Kanan, piano
Dee Jay Foster, contrabaix
Guillem Arnedo, bateria
Los tres músicos se conocen en el Begues Jazz Camp hace ya una década. El disco nace como consecuencia y apuesta del trío después de compartir conciertos durante este tiempo. Según sus propias palabras: “Hay espacio, swing, sorpresas y mucho amor. Hemos intentado capturar la espontaneidad del momento en el tiempo – una buena conversación entre los tres”
CODI PERSONAL · JOAN SANMARTI (2017)
Joan Sanmarti, guitarra
Marc Cuevas, contrabaix
Roger Santacana, piano i vibrafon
Joan Vidal, bateria
special guest: Marc Miralta (“palmes” a Time Remembered)
Una línia recta és la distància més curta per moure’s d’un punt a un altre, però, no és l’única ni la més utilitzada.
Potser ni tan sols la més interessant. Autors i intèrprets sempre cercant noves opcions, cercant la combinació equilibrada i perfecte.
I mentrestant es van trobant solucions que de mica en mica van definint allò que t’és més propi, més afí amb la forma particular de cadascú de sentir i pensar la música.
Podríem dir que pren forma una mena de “Codi Personal”
REVISITING ZARATHUSTRA · JOAN VIDAL SEXTET (2016)
Joan Vidal, bateria i composició
Gabriel Amargant, saxo tenor i clarinet
Martí Serra, saxo tenor i soprano
Marco Mezquida, piano
Adrià Plana, guitarra
Miguel Serna, contrabaix
Joan Vidal Sextet torna a sorprendre el públic amb aquesta adaptació del poema simfònic més conegut de Richard Strauss: Així parlà Zarathustra. Vidal s’ha basat en els diferents motius d’aquesta obra magna de la literatura orquestral adaptant-los a la sonoritat del sextet i passant-los pel sedàs del jazz, la improvisació i la música contemporània conformant aquesta nova suite titulada Revisiting Zarathustra.
Un encàrrec de L’Auditori de Barcelona per inaugurar el cicle AFTERS de la Temporada 2013-14 i estrenat el 4 d’octubre de 2014.
http://www.joanvidaljazz.com/discografia
CRUÏLLA · JOAN SANMARTI (2014)
Joan Sanmarti, guitarra
Oriol Roca, contrabaix
Guillem Arnedo, bateria
Carlota Amargós, violí
Elena Rey, violí
Úrsula Amargós, viola
Jordi Claret, violoncel
Cruïlla, de Joan Sanmartí, es un treball vinculat a un espectacle homònim del 23è Festival de Jazz de Granollers, que va ajuntar el 2013 a un seguit de músics de jazz, flamenc i música de cambra dirigits pel guitarrista i compositor Joan Sanmartí.
Cruïlla és el títol d’una creació musical que apel·la a l’encontre, a la descoberta, a la confluència d’experiències, però també a la ruptura, a l’absència, al comiat. Compost en forma de suite, Cruïlla es divideix en sis parts, de les quals una està dedicada al guitarrista i activista cultural que va inspirar aquesta obra, Joan Bretcha (“Cruïlla en J”), i una altra al també guitarrista Sean Levitt (“Cruïlla amb L”). Conté també dos interludis: “Stile Supremo”, basat en la cançó “Stile Libero”, del cantautor italià Claudio Sanfilippo, i “Ibieca Impromtu”. Totes les peces són de Joan Sanmartí.
RECORDANT a JOAN BRETCHA · Varis artistes (2014)
El 17 de maig de 2010, i d’una manera sobtada, ens deixà en Joan Bretcha, amic i company de JazzGranollers. Va ser durant el festival de jazz, un moment molt trist per a tots, que ens va fer trontollar, però el seu record i la seva força ens va ajudar a continuar.
L’any següent, dins del festival i coincidint amb el primer aniversari de la seva mort, vam voler homenatjar-lo. Amics, companys, músics, tothom que l’estimava ens vam reunir al Casino de Granollers per fer un concert molt especial per a tots els assistents i participants.
Gràcies a tots els músics que hi participaren.
Joan Sanmartí. Martí Ventura. Elsa Hackedd. Adrià Martínez. Laura Blanco. Laia Martínez. Naima Ventura. Llibert Fortuny. Mireia Farrés. Pep Lluís Guardiola. Àlex Martínez. Lluís Ribalta. Oriol Roca. David Soler. Erik Deutsch. Ben Rubin. Joan Vidal. Francesc Vidal. Jaume Badrenas. Marc Sort. Cor Jove dels amics de la unió. Cor de cambra del Vallès. El tramvia Blanc.
ILLUSIONARY RHYTHMS · JOAN VIDAL SEXTET (2013)
El nou projecte de Joan Vidal Sextet és un homenatge al compositor hongarès György Ligeti, figura imprescindible en la història de la música del segle XX. Ligeti, que al llarg de la seva vida va patir la misèria de postguerra, l’holocaust i l’exili, és un dels compositors més sincers i lúcids del segle passat.
Quan personatges com Luciano Berio o Karlheinz Stockhausen deconstruien la tradició musical occidental creant moviments com l’electrònica o el serialisme iniciat per Schonberg, Ligeti va buscar una alternativa més continuista però no per això menys innovadora.
L’obra de Ligeti beu d’influències tant diverses com la música de Johannes Ockeghem o Conlon Nancarrow, la geometria fractal, la música de la República Central Africana o el nacionalisme de Béla Bartók.
A partir d’aquest eclèctic conjunt d’influències, neix el repertori d’ Illusionary Rhythms, un disc que no pretén ser un recull exhaustiu de l’obra ligetiana sinó tan sols un repàs per les diferents etapes creatives d’aquest compositor.
TRANSICIONS · MARTÍ VENTURA TRIO (2013)
Martí Ventura Trio presenta el seu tercer treball discogràfic: “Transicions”. La complicitat i el diàleg constant entre els membres del trio fan que les composicions del pianista es converteixin en un joc musical d’allò més orgànic. Miquel Àngel Cordero al contrabaix, Lluís Ribalta a la bateria i Martí Ventura al piano.